Przejście na samochody zasilane bateriami może zyskać więcej uwagi mediów, ale w najbliższej przyszłości prawdziwa rewolucja w transporcie elektrycznym może dokonać się na dwóch kółkach. Szybko zyskujące na popularności rowery elektryczne, czyli e-bikes, mają szansę wywołać renesans wśród osób dojeżdżających do pracy na dwóch kółkach, przyciąganych przez zwiększony zasięg i łatwiejsze dojazdy oferowane przez tę formę transportu zasilaną bateriami. Deloitte przewiduje, że w latach 2020-2023 na całym świecie sprzedanych zostanie 130 milionów rowerów elektrycznych.
Fillin odkryła, że rowery elektryczne są coraz częściej wprowadzane do systemów bikeshare w całym kraju, co jest jednym ze sposobów, w jaki amerykańscy rowerzyści zaczynają się bardziej oswajać z rowerami elektrycznymi, podczas gdy coraz więcej konsumentów rozważa zakup własnych rowerów. Zapowiada to przyszłość, w której więcej rowerów elektrycznych będzie pędzić ulicami miast, ułatwiając większej liczbie osób korzystanie z roweru jako głównego lub podstawowego środka poruszania się po mieście.
Co to jest rower elektryczny?
Rower elektryczny, na najbardziej podstawowym poziomie, jest standardowym rowerem wyposażonym w silnik zapewniający wspomaganie, zwane również wspomaganiem pedałowania. Należy o tym myśleć jak o zwykłej jeździe na rowerze z dodatkowym zasilaniem, jak w grze wideo. Ten dodatkowy impuls elektryczny może być bardzo korzystny przy pokonywaniu pagórkowatego terenu, przewożeniu towarów lub pokonywaniu długich dystansów (jest to zbawienne, na przykład, przy jeździe rowerem przez jeden z mostów w Nowym Jorku).
Rowery elektryczne nie są nowością, ale zyskały na popularności w ostatniej dekadzie wraz z rozwojem technologii, a konsumenci stali się bardziej otwarci na wygodne, bezsamochodowe opcje transportu miejskiego. W latach 2014-2018 sprzedaż rowerów elektrycznych wzrosła ośmiokrotnie, jak wynika z badań przeprowadzonych przez NPD Group, choć nadal stanowią one niewielką część wartego około 5,9 miliarda dolarów amerykańskiego rynku rowerowego. Podobnie jak standardowe rowery z pedałami, można je wyposażyć na wiele sposobów, w bagażniki do przewożenia lub większe opony do jazdy terenowej lub po nierównym terenie.
Jakie są zalety rowerów elektrycznych?
Rowery elektryczne mają większy zasięg i są łatwiejsze w obsłudze, co pozwala rowerzystom dojeżdżać do pracy bez spocenia się, przewozić cięższe towary, załatwiać więcej spraw i brać udział w dłuższych wycieczkach. Ułatwiają także dostęp do rowerów osobom starszym i niepełnosprawnym. Wszystkie te zalety zostały potwierdzone w badaniu przeprowadzonym w 2018, w którym przebadano 1800 rowerzystów korzystających z rowerów elektrycznych, którzy stwierdzili, że jazda na rowerze zasilanym bateriami pomogła im w podejmowaniu dłuższych i bardziej zróżnicowanych podróży.
Jak rower elektryczny może zmienić moje dojazdy do pracy?
Krótko mówiąc, może być rewelacyjny. Mandel twierdzi, że korzystanie z rowerów elektrycznych w celu dotarcia do i z regularnych spotkań w Seattle dało jej coś, czego nigdy nie miała jeżdżąc samochodem: poczucie pewności. Kiedyś jeździła do dzielnicy zwanej South Lake Union, 8-milowej podróży, która zajęłaby jej do półtorej godziny w każdą stronę, gdyby utknęła w korku w godzinach szczytu. Na rowerze elektrycznym podróż trwała zawsze 45 minut, bez względu na wszystko.
“Mogłam odpowiednio zaplanować czas” – mówi. “To zrobiło ogromną różnicę w moim nastawieniu i dojazdach do pracy”.
Inny ekspert mówi, że używa swojego roweru elektrycznego do jazdy do pracy, załatwiania spraw i wychodzenia z przyjaciółmi, nawet podczas mroźnych zim w Michigan. Połączenie opon śniegowych i odpowiedniego do pogody wyposażenia, takiego jak spodnie przeciwdeszczowe i ocieplane kurtki, pozwala mu radzić sobie w warunkach, które “w innym przypadku wydawałyby się niemożliwe”.
Czy rowery elektryczne są bardziej niebezpieczne, skoro jeżdżą szybciej niż zwykłe rowery?
Nie jest to błędne założenie, biorąc pod uwagę, że rowery elektryczne są również cięższe od tradycyjnych. Jednak większość rowerzystów twierdzi, że czują się znacznie bezpieczniej. Mandel powiedziała, że jazda na rowerach elektrycznych jest znacznie bezpieczniejsza niż na zwykłych rowerach, ponieważ mają one lepsze przyspieszenie, a większe prędkości oznaczają, że łatwiej jest nadążyć za ruchem samochodowym na większości dróg.
Ostrzega jednak, że osoby, które po raz pierwszy używają rowerów elektrycznych – zwłaszcza te, które nie mają doświadczenia w jeździe na tradycyjnych rowerach po ulicach miast – powinny poświęcić trochę czasu na naukę bezpiecznej jazdy, w ramach zajęć lub w inny sposób, aby lepiej zrozumieć zasady ruchu drogowego.
Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie roweru elektrycznego i jaki model wybrać?
Osoby poszukujące rowerów elektrycznych powinny wypróbować różne modele i style, ponieważ istnieje wiele różnic zarówno pod względem mocy, jak i prędkości. Na przykład, w USA istnieją trzy klasy rowerów elektrycznych, z których wszystkie różnią się sposobem przyspieszania i prędkościami maksymalnymi: Klasa 1 jest wspomagana pedałami bez przepustnicy (nie można przyspieszać za pomocą sterowania na kierownicy); Klasa 2 ma wspomaganie przepustnicy i osiąga maksymalną prędkość 20 mph; natomiast Klasa 3, która również nie ma przepustnicy, może osiągnąć prędkość 28 mph. Potencjalni nabywcy powinni poważnie zastanowić się nad sposobem przechowywania rowerów, zwłaszcza podczas złej pogody, ponieważ rowery elektryczne mogą ważyć 50-60 funtów i nie można ich wnosić po kilku kondygnacjach schodów, jak standardowych rowerów szosowych. Tutaj przeczytasz więcej.













